Panenstvo

 

Je stav, ktorý sa týka ženy i muža. Zámerne spomínam obe pohlavia, lebo verejnosť väčšinou rozumie pod panenstvom len fyziologickú stránku, stav pred aktom deflorácie panenskej blany, teda len ženský problém. Ale panenstvo je aj psychické naladenie, hodnotové zameranie, určitý spôsob života, zvolený životný štýl. Vzdávame sa ho v prospech niekoho v akte lásky, preto ide o dôležité rozhodnutie muža a ženy, komu ho venujú.

Fyziologicky sa panenstvo, prirodzene, nedá vrátiť späť, ani prípadná negatívna skúsenosť, ale je možné sa mu priblížiť zvoleným životným štýlom a začať odznova. Kedysi  som počul o tom čo panna hovorila  nepanne: “To čo som ja, ty už nemôžeš byť, ale to čo si ty ja môžem byť ešte dnes alebo zajtra, o rok.” Tieto slová dievča nehovorilo svojej kamarátke s nejakou pýchou, ani s úmyslom ju potupiť. Išlo len o bežný rozhovor medzi nimi.

Názor, že panenstvo je relikt doby kamennej, je neodvôvodnená manipulačná povera.

“Tvrdím, že mŕtvy je ten, v ktorom odumrel stud.” (Plautus) S ľudskou dôstojnosťou i spôsobom života úzko súvisí stud. V psychológii sa charakterizuje ako “špecifická, ľudskou výchovou získaná emócia, reakcia na previnenie či porušenie normy.” Je to určitý pocit zahanbenia pri uvedomení si svojej chyby alebo nesprávneho konania. Začína sa vyvíjať už v detstve od studu vzťahujúceho sa k vyprázdňovaniu, ku genitáliám a postupne sa rozširuje na škálu mravných noriem. V etickej rovine budeme pod ním rozumieť ochranný mechanizmus človeka (bdejúce svedomie) ako regulatív jeho správania, chrániaci ľudskú dôstojnosť a prirodzenosť. Napomáha ovládať pudy a chrániť detskú naivitu a nevinnosť. Je súčasťou človeka, no nie u každého sa prejaví (neprimeraná výchova a vzory, hedonizmus, tlak a manipulácia okolia).

Použitá literatúra: Výchova k manželstvu a rodičovstvu, Metodické centrum Bratislava 1999;    

Čo hovorí Sväté Písmo, konkrétne apoštol Pavol o dare panenstva:

“O pannách nemám Pánov príkaz, ale dávam radu ako taký, ktorý dosiahol milosrdenstvo u Pána, aby som bol verný. Myslím teda, že je to dobré – pre terajšie ťažkosti -, že je dobre, keď človek ostane tak, ako je. Si viazaný k žene? Nevyhľadávaj rozluku. Si bez ženy? Nehľadaj si ženu. Ale  ak sa oženíš, nezhrešíš. A ak sa panna vydá, nezhreší. Ale takíto budú mat’ telesné trápenia a toho vás chcem ušetriť. A tak, bratia, hovorím, čas je krátky, aby napokon aj tí, čo majú ženy, boli, akoby ich nemali; tí, čo plačú, akoby neplakali; tí, čo sa radujú, akoby sa neradovali; tí, čo kupujú, akoby nič nevlastnili;  a tí, čo užívajú tento svet, akoby ho neužívali, lebo tvárnosť tohoto sveta sa pomíňa. Chcem, aby ste vy boli bez starostí. Kto je bez ženy, stará sa o Pánove veci, ako sa páčiť Pánovi. Ale ženatý sa stará o svetské veci, ako sa páčiť manželke, a je rozdelený. Aj nevydatá žena a panna rozmýšľajú o Pánových veciach, aby boli sväté telom i duchom. Ale vydatá myslí na svetské veci, ako sa páčiť mužovi. No toto hovorím na váš prospech, nie aby som na vás hodil slučku, ale aby ste sa čestne a nerušene pripútali k Pánovi.” (1 Kor 7, 25-35)

Tým, čo sú nerozhodní – Ak si niekto myslí, že je potupou pre jeho pannu, ak prekročí vek a má sa tak stať, nech urobí, čo chce; nehreší. Nech sa vezmú.  Ale kto sa pevne v srdci rozhodol a nebol donútený, ale je pánom svojej vôle a zaumienil si v srdci zachovať svoju pannu, dobre robí. Teda aj ten, kto vydáva svoju pannu dobre robí, ale kto nevydáva, robí lepšie. (1Kor 7, 36-38)

Zostať vo svojom povolaní: “Len nech každý žije tak, ako mu určil Pán, každý, ako ho Boh povolal. Takto učím vo všetkých cirkvách.  Nech každý zostane v tom stave, v ktorom bol povolaný. Bol si povolaný ako otrok? Nerob si z toho starosti. Ale ak by si sa aj mohol stať slobodným, radšej to využi. Lebo kto je povolaný v Pánovi ako otrok, je Pánov oslobodenec. Podobne kto je povolaný ako slobodný, je Kristov služobník. Draho ste boli kúpení. Nestaňte sa otrokmi ľudí! Bratia, nech každý zostane pred Bohom v tom, v čom bol povolaný. (1Kor 7, 17; 20-24)

Ak som bol povolaný ako slobodný, panic, tak apoštol Pavol mi odporúča, aby som zostal pred Bohom v tom,  v čom som bol povolaný.

Apoštol Pavol bol neženatý a aj nás povzbudzuje k takému rozhodnutiu, ale nenúti:  “Chcel by som, aby boli všetci ľudia tak, ako som ja; lenže každý má svoj vlastný dar od Boha: jeden tak; druhý inak. Slobodným a vdovám hovorím: Dobre je pre nich, ak zostanú tak, ako ja. Ale ak sa nevedia zdržať, nech vstúpia do manželstva. Lebo je lepšie vstúpiť do manželstva ako horieť.” (1 Kor 7, 7-9)

Baránok a jeho vykúpenie – Potom som videl, a hľa, Baránok stál na vrchu Sion a s ním stoštridsatštyritisíc tých, čo mali na čele napísane jeho meno a meno jeho Otca. A počul som hlas z neba; bol ako hukot veľkých vôd a rachot mocného hromobitia. Hlas ktorý som počul, znel, ako keď citaristi hrajú na svojich citarách. A spievali čosi ako novú pieseň pred trónom, pred štyrmi bytosťami a pred starcami. A tú pieseň sa nemohol nik naučiť, iba tých stoštyridsaťštyritisíc vykúpených zo zeme. To sú tí, čo sa nepoškvrnili so ženami, lebo sú panici. Tí nasledujú Baránka, kamkoľvek ide. Oni sú vykúpení z ľudí ako prvotiny Bohu a Baránkovi.  V ich ústach sa nenašla lož: sú bez škvrny. (Zjv 14, 1-5)

Tiež podobenstvo o desiatich pannách, z ktorých päť bolo múdrych a päť nemúdrych.

Pán Ježiš hovorí o dobrovoľnej zdržanlivosti – Jeho učeníci mu povedali: „Keď je to takto medzi mužom a ženou, potom je lepšie neženiť sa.“ On im povedal: „Nie všetci pochopia toto slovo, iba tí, ktorým je to dané. Lebo sú ľudia neschopní manželstva, pretože sa takí narodili zo života matky, iných takými urobili ľudia a iní sa takými urobili sami pre nebeské kráľovstvo. Kto to môže pochopiť, nech pochopí.“ (Mt 19, 10-12)

Celibát kňazov je dar od Boha. Kto to môže pochopiť, nech pochopí. Kňazov, ktorí to nezvládli a oženili sa, neobviňujem a ani neposielam do pekla, lebo inak by som tam sám patril, ale prosím ich nech aspoň mlčia a v pokore znášajú tento bolestný kríž. Z mnohými som študoval v seminári a viem, že nikto ich do kňazstva nenútil. Ba predstavení nás neustále povzbudzovali k tomu, aby sme si to dobre premysleli a správne sa rozhodli a to na celý život.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Uverejnené v Články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Prekvapenie pre teba
Myšlienka dňa:
Nie sme dielom našich slabostí a omylov, sme dielom lásky Otca k nám.
Ján Pavol II.